Herfst in Canada - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu Herfst in Canada - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu

Herfst in Canada

Blijf op de hoogte en volg Frank

25 Oktober 2012 | Canada, Edmonton

Een bijzonder goede middag iedereen,

Ik realiseerde me afgelopen week dat het alweer een maand geleden is dat ik een verhaal online heb gezet. Tijd voor een nieuwe update dus dacht ik zo!
De vorige keer dat ik iets online zette schommelde de temperatuur nog rond de 20, en kon ik het nog zomer noemen. Inmiddels, een maand later, zou ik het niet eens meer herfst noemen. Als ik op dit moment uit het raam kijk zie ik dat het licht aan het sneeuwen is. De afgelopen week is de temperatuur nauwelijks boven 0 uitgekomen, met overdag temperaturen tussen 0 en -5, en ’s nachts rond de -5 tot -10. Zoals ik al werd verteld aan het begin van het jaar, ging de herfst voorbij in ongeveer twee weken. In die twee weken daalde de gemiddelde temperatuur van 15-20 graden tot rond het vriespunt. Een snelle overgang dus, maar dat schijnt hier normaal te zijn.

Zoals voorspeld is het op de universiteit wat drukker geworden qua werk. Inmiddels zit de week met tussentoetsen erop (de laatste was ongeveer anderhalf uur geleden), wat betekent dat ik inmiddels 7 toetsen en 4 (of 5?) opdrachten achter de rug heb. Normaal gesproken worden de meeste punten als percentages gegeven, maar zoals ik al eerder zei is het uiteindelijk belangrijker of je boven of onder het gemiddelde van de klas zit. Tot nu toe zit ik eigenlijk altijd boven het gemiddelde (op één uitzondering na, waar ik net eronder zat). Zoals ik al zei, zeggen de percentages niet zo veel, maar voor de geïnteresseerden zal ik ze toch opnoemen. Degenen die geen idee hebben waar ik het over heb kunnen de komende regels overslaan ;)
Microeconomic Theory: 67%
Environmental Economics: (nog geen resultaten)
Macroeconomic Theory: 100%
Econometrie: 75%, 95% en 115%
Tussen het studeren door heb ik dus een bijbaantje op de universiteit. Dit bestaat uit twee delen, elk ongeveer 6 uur per week gemiddeld. Ten eerste help ik een professor met zijn onderzoek. Zo ben ik op dit moment bezig sporteconomie, met een onderzoek in American Football (NFL), erg interessant! Voor het tweede deel ben ik onderwijsassistent bij een derdejaarsvak in macro-economie. Dit houdt in dat studenten hun vragen aan mij kunnen stellen (nog niet gebeurd overigens), dat ik college geef als de professor er zelf niet kan zijn (ook nog niet gebeurd) en dat ik opdrachten en toetsen nakijk. Ik moet zeggen dat ik de manier van nakijken wel opmerkelijk vind. Zo werd mij door de professor verteld dat zo lang studenten ook maar iets hebben opgeschreven (zelfs als het complete onzin is), ze altijd ten minste 50% van de punten moeten krijgen. Resultaat: een gemiddelde van 84%.

Natuurlijk is het niet allemaal alleen studeren en werken, er is nog altijd genoeg tijd voor leuke dingen en uitstapjes. We hebben hier geen herfstvakantie of iets dergelijks, maar tijdens het semester zijn er wel twee lange weekenden, één begin oktober en één half november. Tijdens deze weekenden loopt de studentenflat leeg, en gaat iedereen op een trip naar de rocky’s of verder weg (bijvoorbeeld naar Las Vegas of Hawaii, wat erg goedkoop vliegen is vanaf hier). Helaas heb ik beide keren direct na het weekend een toets, dus dat zit er dit semester waarschijnlijk niet in. Tijdens de kerstvakantie zou dat wel kunnen (aangezien alle tentamens voor de kerst zijn), maar zo ver zijn we nog niet met plannen.

Van die uitstapjes/evenementen zijn er tot nu toe een aantal geweest in de laatste dagen van september en in oktober.
Zoals ik al vertelde was er in het laatste weekend van september de “Alberta Culture Days”, waar ieder land een tafel had waar iets gedaan werd wat typisch was voor dat land en waarbij mensen meer over het land te weten konden komen. Samen met de enige andere Nederlandse in de flat waar ik woon (er zijn er uiteraard wel meer op de universiteit) heb ik dus aan de Nederlandse tafel gestaan, waar mensen ganzenbord konden spelen (een aangepaste versie, waardoor het meer een soort combinatie van ganzenbord en trivial pursuit werd).
Vervolgens was het eerste weekend van oktober het Thanksgiving-weekend. Dit begon op donderdag, met het Thanksgivings diner voor internationale studenten. Dit was in een conferentiecentrum in het centrum van de stad, waar rond de 2000 studenten samen een (erg goed) Thanksgiving Diner hadden, met uiteraard kalkoen. Vervolgens gingen dus veel mensen weg voor het weekend, aangezien maandag (Thanksgiving) vrij was. Helaas had ik op woensdag een toets, dus dat zat er niet in. In plaats daarvan zijn we met 5 man naar Banff gereden, een nationaal park in de Rocky Mountains, ter hoogte van Calgary. Daar zijn we onder andere naar twee prachtige meren geweest (Lake Louise en Lake Moraine) en naar de top van een berg vlakbij de stad Banff, om daar de zonsondergang te zien. Een erg drukke dag, maar het was zeker de 5 uur rijden (heen en terug, op dezelfde dag) waard. Wellicht iets voor het volgende lange weekend dus (Remembrance Day, 10-13 November).

Tja, voor de rest is er eigenlijk niet veel bijzonders gebeurd, en zit ik met name in de ruimtes voor master en PhD-studenten in economie, op de universiteit. Dit is een erg fijne plek om te studeren, waarschijnlijk omdat er alleen masterstudenten en PhD-studenten in economie binnen mogen, en je dus niet zo snel omringt wordt door het een of andere dispuut of een andere groep mensen in dezelfde Whatsapp-groep (een van de minder goede herinneringen aan de bieb in Tilburg).

Helaas lijkt het erop dat het ijshockey-seizoen niet gaat beginnen voor de kerst, en misschien zelfs wel helemaal niet van start gaat dit (college)jaar. Dit in verband met een staking van de spelers (iets over salaris of iets dergelijks geloof ik). Gelukkig is er wel nog het universiteitsteam, dat ongeveer eens per twee weken een thuiswedstrijd heeft. Erg leuk om naar te kijken, al zou het niks voor mij zijn lijkt me zo.

O ja, en over het voetbal. Inmiddels is de competitie voorbij, en zijn we uitgeschakeld in de halve finale. Het kwam erop neer dat we alle wedstrijden tot aan de halve finale met duidelijke verschillen wonnen, maar dat gold ook voor onze tegenstander. Het werd uiteindelijk een erg spannende wedstrijd, die eindigde in 2-2 (na verlenging), waarna we na strafschoppen uitgeschakeld werden. Pluspuntje was dan weer dat het tijdens de finale -4 graden was met sneeuw, dus dat werd ons dan weer bespaard.
Enfin, ik denk dat het verhaal wel weer lang genoeg is. Tot de volgende keer!

Dixi.


  • 25 Oktober 2012 - 22:39

    Pap En Mam:

    brrrr ik krijg het al koud als ik je verhaal lees.
    Wat mij betreft mag de winter nog wel even wachten.
    Hebben ze daar ooklekker warme truien in de winkel?

  • 25 Oktober 2012 - 22:41

    Frank Leenders:

    geen idee eigenlijk, ik loop nog in mn t-shirt rond. Dan heb ik er minder last van als het écht koud wordt :)

  • 26 Oktober 2012 - 20:18

    Els En Ron:


    In Nederland is het in een week tijd ook van rond de 20 naar 2 graden gegaan. En vandaag vielen er zelfs ook een paar vlokjes natte sneeuw....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 15 April 2010
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 18006

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 19 Augustus 2020

PhD in Toronto

16 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Master in Canada

24 April 2010 - 07 Mei 2010

India 2010

Landen bezocht: