Terug naar de Rockies - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu Terug naar de Rockies - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu

Terug naar de Rockies

Blijf op de hoogte en volg Frank

06 Juni 2013 | Canada, Edmonton

Hallo iedereen,

Bijna mijn laatste reisverslag vanuit Edmonton alweer. Inmiddels ben ik mijn laatste maand ingegaan hier, met nog 24 dagen voordat ik Edmonton definitief verlaat. Inmiddels zit mijn master-opleiding er zo goed als op: vanmiddag heb ik mijn onderzoeksproject gepresenteerd, en nu is het slechts een kwestie van de opmerkingen van vanmiddag in mijn paper verwerken en dan is het gedaan met de pret. Als ik het Economics departement moest geloven, had de afgelopen maand een erg stressvolle maand moeten zijn vanwege dit onderzoeksproject, maar niets is minder waar. Met een dataproject voor mijn onderzoek dat eigenlijk vanaf het begin al lekker liep, heb ik de afgelopen maand zeeën van tijd gehad voor allerlei leuke activiteiten. De meesten daarvan speelden zich binnen de studentenflat af, en waren vooral gezellige avonden die verder niet echt het vermelden waard zijn hier, maar er waren natuurlijk ook een paar grotere activiteiten.
Toen ik het vorige reisverslag schreef op 30 april, sneeuwde het hier nog. Zo’n 5 dagen later was de lente dan eindelijk daar, met gelijk uitschieters boven de 25 graden erbij. Overdag was dit fijn, maar ’s avonds was het vooral maken dat je op tijd binnen kwam. Naarmate de avond vorderde, begon het namelijk steeds harder te waaien, met stofstormen als gevolg. Dit patroon hield enkele weken aan door het gebrek aan regen, een gebrek dat overigens zo erg was dat er in de omgeving verschillende bosbranden zijn geweest. Niemand klaagde dan ook toen het vorige week ging regenen (al was het wat mij betreft na een aantal dagen wel mooi geweest). Het goede weer gaf natuurlijk wel reden voor verschillende buitenactiviteiten, waaronder enkele barbecues en sportwedstrijden (de voetbalinterland Canada – Costa Rica om een voorbeeld te geven. Niet bepaald een kwaliteitswedstrijd overigens).
Daarnaast heb ik me vooral beziggehouden met het voorbereiden van de trip afgelopen weekend, en de twee grotere reizen in de komende twee maanden. De eerste daarvan is in principe al begonnen natuurlijk, aangezien pap en mam inmiddels al een paar dagen hier in Canada zijn (ze komen volgende week in Edmonton aan).
De trip afgelopen weekend was naar Jasper, wat naast Banff (waar ik in oktober al geweest ben) de tweede “grote” bestemming hier in Alberta is, in de Rocky Mountains. Eindelijk tijd om terug te gaan naar de bergen dus! Deze trip was met voornamelijk studenten die in Canada zijn voor de zomer om Engels te studeren, wederom een erg internationaal gezelschap dus. In principe bestond de trip uit drie onderdelen. De eerste bestemming was Maligne canyon, een kloof net buiten Jasper Town. Behalve dat het een mooi uitzicht is, schijnt het ook een geologische goudmijn te zijn, en de oudste kloof in Noord-Amerika op de Grand Canyon na. Op dezelfde dag zijn we ook de bergen bij Jasper opgegaan met de Jasper Tramway. Naast dat het uitzicht (uiteraard) spectaculair was, en het dus zeker wel de moeite waard was, moet ik hier eerlijk bijzeggen dat het redelijk hetzelfde was vergeleken met de Sulphur Mountain in Banff afgelopen oktober. Voor foto's zie facebook.
De tweede dag (zondag) stond in het teken van raften op de Athabasca River, een rivier die vlakbij Jasper ontspringt (en uiteindelijk uitmondt in de Noordelijke Ijszee), waardoor de temperatuur van het water het hele jaar door zo tussen de 5 en de 10 graden schommelt. Genoeg reden dus om ons goed voor te bereiden. Aangezien het overgrote deel van de groep nog nooit was wezen raften, was er gekozen voor een niet al te moeilijke route. Hoewel dit natuurlijk niet altijd even spectaculair was, was het wel een erg leuke middag. Iedereen was dan ook moe en voldaan bij het instappen van de bus terug naar Edmonton direct na afloop van het raften.
Daarmee heb ik eigenlijk alle hoogtepunten van de afgelopen maand wel weer gehad. De komende maanden is het weer tijd voor echte reisverslagen, als ik uiteindelijk mijn reis rond de wereld (aangezien ik verder richting het westen ga reizen) ga voltooien in 350 dagen. Ik heb er zin in, laat het reizen maar beginnen!

Dixi.

  • 08 Juni 2013 - 16:17

    Ells En Ron:

    Een Reis rond de wereld in 350 dagen......
    Dat klinkt niet verkeerd!

    Succes met de afronding van je Master!
    Wij wensen je samen met Pap en Mam een hele fijne rondreis door Canada en daarna natuurlijk ook een fantastische tijd aan de andere kant van de wereld!

    Groetjes en tot ziens terug in Bree,
    Ron en Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 15 April 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 17972

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 19 Augustus 2020

PhD in Toronto

16 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Master in Canada

24 April 2010 - 07 Mei 2010

India 2010

Landen bezocht: