25 April t/m 29 April: Delhi & Agra - Reisverslag uit New Delhi, India van Frank Leenders - WaarBenJij.nu 25 April t/m 29 April: Delhi & Agra - Reisverslag uit New Delhi, India van Frank Leenders - WaarBenJij.nu

25 April t/m 29 April: Delhi & Agra

Door: frankleenders

Blijf op de hoogte en volg Frank

29 April 2010 | India, New Delhi

Helaas was er in en rond het hotel in Delhi geen internet, dus het heeft enkele dagen geduurd voordat het eerste echte bericht komt, maar hier is ie dan toch!

We zitten inmiddels in Agra, de stad van onder andere de Taj Mahal. Hier zitten wij twee dagen (morgen vertrekken we weer). Maar aangezien ik nog niks van Delhi heb laten horen, zal ik daar maar mee beginnen. (of beter gezegd, ik begin in Brussel)

Dag 1 (25 April)

Na een bezoek aan een biercafe in de binnenstad van Brussel op zaterdagavond, was het zondagochtend vroeg tijd om uit te checken (05.30) en te vertrekken naar het vliegveld van Brussel (06.00). Daar zouden we om 07.00 uur moeten inchecken. Toen we echter op het vliegveld aankwamen bleek dat de vlucht vertraging had, en om 11.00 uur zou vertrekken in plaats van 10.15 uur.Gevolg was dus dat we eerst bij de Starbucks wat koffie zijn gaan drinken voor het inchecken. Toen we dan eenmaal ingecheckt waren en nog eens 3 uur gewacht hadden (waarin we hebben ontbeten en ik nog wat extra batterijen heb gehaald), vertrokken we dan eindelijk.
De vlucht was een grote meevaller. Jet Airways blijkt zeg maar de KLM van India te zijn. Om een voorbeeld te geven: iedere passagier had een eigen schermpje waarop hij zelf zijn eigen voorkeur aan films, series, muziek, of zelfs games kon afspelen.
Toen we vervolgens 's avonds rond half 12 (Indiase tijd) landden in Delhi, was het daar nog 35 graden. Ook was er een hoge luchtvochtigheid, wat dus eigenlijk betekent dat het ook ongeveer zo aanvoelt als dezelfde temperatuur in Nederland (Al was het iets minder erg, het voelde als ongeveer 30 graden).
Op de rit naar het hotel bleek al meteen dat zeker in het verkeer er grote verschillen zijn. Niemand hield zich echt aan de regels: de lijnen op de weg hadden er net zo goed niet kunnen staan, want iedereen reed toch door elkaar. Ook voor stoplichten werd niet gestopt (alleen bij de heel grote kruispunten). Wat misschien nog wel het opvallendste was, was dat je bij vrijwel elk kruispunt wel een aantal verkopers of bedelaars had die dan bij stilstaande auto's iets probeerden los te weken.
De wijk waarin het hotel ligt (en ook zal liggen tijdens de laatste dagen van de reis), ligt redelijk buiten het centrum van zowel Oud als Nieuw Delhi. Het was wel een redelijk goed hotel, al begrepen veel van de mensen die daar werkten maar weinig van ons Engels. Aangezien het een lange dag geweest was, en 26 April misschien wel een van de belangrijkste dagen van de reis zou worden, is bijna iedereen toch meteen gaan slapen (het was toen ongeveer half 2 / 2 uur).

Dag 2 (Maandag 26 April)

Vandaag moest er, na een korte nacht, rond half 9 / 9 uur vertrokken worden naar de universiteit van Delhi (de Technologische Universiteit). Eenmaal daar aangekomen met onze vaste taxichauffeurs bleek dat degene waarmee wij dachten een afspraak te hebben hier niet meer op gerekend had. Hij was er echter wel, en had toevallig niets te doen, en maakte dus toch tijd voor ons vrij. Hij vertelde in die tijd vooral over de universiteit zijn eigen onderzoeken (optische computers). Vervolgens kwam er in het administratieve gebouw (het was een vrij grote, afgesloten campus) de directeur van de universiteit bij, die ons nog verteld heeft over innovaties van de universiteit. Tijdens dit bezoek bleek al snel hoe gastvrij veel mensen in India blijkbaar zijn. Tijdens de afspraak met de directeur bleven ze bijvoorbeeld maar komen met chai (thee met melk), mangosap en koekjes.
Wij moesten echter snel weer weg, want de volgende afspraak was alweer om 14.00 uur bij de Nederlandse ambassade. Na een beetje miscommunicatie (een groep zat al in de ambassade, terwijl de andere groepen buiten in de hitte op die groep stond te wachten) waren we keurig op tijd voor die afpraak met een van de mensen op de ambassade, afkomstig van het ministerie van Economische zaken. Deze vertelde ons veel over vooral economische samenwerking en cultuurverschillen met Nederland. (Zo zullen Indiase mensen bijna altijd ja zeggen, zelfs als ze nee bedoelen). Ook vertelde hij ons van conflicten die op dit moment spelen in India en de dreiging van een terroristische aanslag in Delhi (die blijkbaar behoorlijk aanwezig was geweest in de week voor ons vertrek).
Na deze twee interessante afspraken gingen we naar een cafe bij Connaught Place, in het centrum van Nieuw Delhi. Dit cafe (genaamd Qba) had een dakterras van waaruit je uitkeek op Connaught Place. Vanwege de hitte (het was die dag ongeveer 43 graden) zijn we eerst binnen gaan zitten, maar uiteindelijk zijn we wel op dat dakterras gaan eten.
Na het eten zijn we vervolgens gesplitst, een deel ging nog een aantal tempels bezoeken, en een ander deel (waarbij ook ik zat) ging nog wat rondkijken in de winkels bij Connaught Place. Toen we in het hotel terugkwamen, is er vervolgens nog een spelletje poker gespeeld, waarna we toch wederom pas rond 2 uur / half 3 gingen slapen.

Dag 3 (27 April)

Deze derde dag was de dag dat we met een gids langs de belangrijkste plaatsen in Delhi zouden gaan. Na een (Indiaas) ontbijt was deze gids er inderdaad en konden we (wederom met de vaste taxichauffeurs) vertrekken.
De eerste bestemming was een Hindoe-tempel. Hier vertelde de gids ons over de goden in het Hindoeisme en de manier waarop hindoes hun godsdienst uitoefenen. Enkelen van ons deden hier ook aan mee, en hebben vervolgens even (of de rest van de dag) met een rode stip op hun voorhoofd rondgelopen.
Na deze tempel bezochten we achtereenvolgens het presidentieel paleis en de India Gate. Dit laatste is een monument dat is opgedragen aan de gesneuvelde mensen uit India die voor de Britten vochten in de Eerste Wereldoorlog. Vervolgens was het tijd om een ritje te maken met de rikshaw (fietstaxi). Deze rikshaws brachten ons in de nauwe steegjes van Oud Delhi, waar je "het echte India" kon zien. Dit is eigenlijk vrij moeilijk te beschrijven zonder foto's (die volgens wanneer ik ergens de foto's van de camera kan halen). Wat ook echt India (net als in de rest van de wereld) is, is zakkenrollen op bepaalde drukke plekken. Ook dit overkwam ons al, aangezien Rudy tijdens het ritje met de rikshaw van zijn telefoon beroofd werd.
Het ritje eindigde bij de Jama Masjid (de grootste moskee van India). Die was echter gesloten, dus hier konden we niet binnen. Rond 14.00 uur kwamen we aan bij de plaats die de gids had uitgezocht voor de lunch. Dit bleek een soort studentenrestaurant te zijn (in Nieuw Delhi), waar we voor een lage prijs een menu van 4 (Indiase) gangen hebben gegeten.
Na de lunch konden we weer door, dit keer naar de Qutub Minar, een vrij hoge stenen toren die gebouwd werd naar aanleiding van een gewonnen oorlog in de 11e eeuw. Vanwege de hoge entree zijn we hier niet naar binnen gegaan, en na foto's te nemen vertrokken we naar een winkel waar ze tapijten en sjaals van kashmir verkochten. Deze waren echter vrij duur, dus het enige wat ze aan ons verkochten was een klein beeldje.
De laatste locatie waar we met de gids heen gingen, was een plaats waar mensen heen kwamen voor rust en om te bidden (desondanks toch een populaire toeristische attractie), het. Hierna verliet de gids ons en werd de groep wederom gesplitst. Twee van de taxi's gingen naar Karim's, een restaurant in Nieuw Delhi, en de andere groep ging eerst aangifte doen (van die telefoon, voor de verzekering) en vervolgens daar in de buurt eten. Toch kwam iedereen weer samen in het hotel, waar het vervolgens weer laat werd, met overigens een stuk of 5 stroomstoringen, die in Delhi, maar zeker ook in Agra zeer gewoon blijken te zijn hier.

Dag 4 (Woensdag 28 April)

Vandaag verlieten we Delhi om naar Agra te reizen. Deze reis begon om 10 uur, zodat we nog naar Fatehpur Sikri (een spookstad vlakbij Agra) zouden kunnen gaan. Toen we echter bijna in Agra waren bleek dat dit in verband met sluitingstijden niet mogelijk was, en dus werd dit verplaatst naar zaterdagmorgen en gingen we naar Sikandra, waar we rondgeleid werden door een gids, die meerdere dagen de rondleiding verzorgt.
Na het eten (vlakbij het hotel), is er vervolgens vrij weinig meer ondernomen. Wel hebben we nog de voetbalwedstrijd uit de Chamions League gekeken (Barcelona-Inter), die hier van kwart over 12 tot ongeveer 2 uur duurde.

Dag 5 (Donderdag 29 April)

Dit was de dag waarop we een van de bekendste monumenten in India zouden bezoeken, de Taj Mahal. Dit deden we in twee groepen: een bij zonsopkomst (dus rond 6 uur) en de ander rond 8 uur. 's Morgens bleek al dat we de eerste ziektegevallen van deze reis hadden. Dit werden er uiteindelijk 4 (Waarvan overigens zeker 1 voedselvergiftiging had van gisteravond).
Met dezelfde gids als gisteren, werden we door de Taj Mahal geleid, en vervolgens (wederom) naar een winkel voor tapijten, waar we deze keer ook zagen hoe deze gemaakt worden.
De tweede grote attractie was het Agra Fort. Ook deze werd uitgebreid bezocht, en vervolgens was het tijd om te gaan lunchen. Na de lunch werd de groep gesplitst: een groep ging naar nog een mausoleum, bekend als de Baby Taj en de andere groep ging naar een bazaar. Beiden waren rond 17.00 terug in het hotel. Vanavond zullen we om 19.00 weer vertrekken vanuit het hotel om te gaan eten.

Dit was ook meteen de laatste dag in Agra. Morgen vertrekken we naar het Ranthambore National Park, waar we op safari zullen gaan.

Groetjes uit India!

• 30 April 2010 - 07:24

Jacqueline En Sjaak:

Ziet er indrukwekkend uit.
    We zijn wel erg benieuwd naar de foto's

• 04 Mei 2010 - 19:08

Timon En Heleen:

Namaste iedereen!
    Aap kaise hai?
    leuk om over jullie ervaringen te lezen. Waar blijven de foto's!? Veel beterschap voor de zieken! Wij hebben hier net doden herdacht in de Heikese kerk. Beatrix is ontruimd op de Dam (geen grapje, wij waren het niet).

Heel veel plezier nog, tot snel, Alavidha!

Ps. de volendam avond was echt top! (Aapakaa svaagat hai) Gelukkig hebben we de foto's nog, dan kunnen we de avond met jullie nog eens herbeleven.