Introductieweek en de eerste tentamens - Reisverslag uit Toronto, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu Introductieweek en de eerste tentamens - Reisverslag uit Toronto, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu

Introductieweek en de eerste tentamens

Blijf op de hoogte en volg Frank

13 September 2015 | Canada, Toronto

Hallo allemaal!

Het is alweer meer dan twee weken geleden dat ik mijn vorige verslag geplaatst heb, tijd voor een korte update dus!
Zoals al aangekondigd in mijn vorige verslag hebben de afgelopen drie weken in het teken gestaan van het zogenaamde “Math Camp”, een opfriscursus in wiskunde en statistiek. Beide onderdelen namen ongeveer anderhalve week in beslag en werden afgesloten met een tentamen. Afgelopen vrijdag was het tentamen van het tweede deel (statistiek), en daarmee is dus mijn eerste vak alweer afgesloten!
Morgen beginnen dan de “echte” vakken. Qua colleges betekent dat een terugval van 6 uur college per dag naar 2 of 4 uur per dag (maar daar komt natuurlijk wel nog tijd bij voor lezen en opdrachten maken, dat zou ongeveer 5 tot 8 uur per dag moeten zijn). Ook begint morgen het vak waarin ik zelf ga lesgeven (hoewel de werkcolleges die ik ga geven pas een week later beginnen), een eerstejaarsvak wat het hele jaar duurt.

De afgelopen weken is het ook langzaam wat drukker aan het worden op de campus. Zo is afgelopen week ook de introductieweek geweest voor nieuwe studenten. Voor zover ik dat meegekregen heb werd die introductie vooral vanuit de accommodaties georganiseerd, aangezien een redelijk deel van de bachelorstudenten ook op de campus woont, in een zogenaamd “college”. Dat betekent dus vooral dat we gedurende de week vaak de yells hebben gehoord van de college’s die hier in de buurt liggen (en natuurlijk de muziek tijdens de feesten ’s avonds), en je vaak verdwaalde studenten (of ouders) tegenkomt op de campus.

Op de plek waar ik zelf woon (Massey College) hebben we ook een introductieweek gehad afgelopen week. Deze speelde zich vooral ’s avonds af, aangezien een groot deel van de bewoners overdag gewoon aan het werk was of vakken moest volgen, en was bovendien niet verplicht. Het doel was dan ook met name om elkaar te leren kennen, en dan met name de medebewoners binnen het eigen blok. Het idee is simpel: de gehele accommodatie is onderverdeeld in vijf blokken (House 1 tot 5), en deze strijden tijdens activiteiten gedurende het jaar om punten om uiteindelijk de House Cup te veroveren. Twee van deze activiteiten vonden de afgelopen week plaats, namelijk de Quad Olympics (een verzameling van spellen met vooral heel veel water) en de Scavenger Hunt. Het ene blok is natuurlijk wat fanatieker dan het andere, wat met name bij het tweede onderdeel erg duidelijk werd. Het zegt bijvoorbeeld misschien al genoeg dat de vlag van mijn blok een witte vlag was.
Over het algemeen bevalt de accommodatie tot nu toe erg goed. Ik ben inmiddels gesettled in mijn kamer voor de rest van het jaar (zie foto’s), en ook een groot deel van de medebewoners is inmiddels aangekomen. Gedurende het jaar wordt er hier voor ontbijt, lunch en avondeten gezorgd (behalve op zon- en feestdagen), wat niet alleen erg handig is maar ook ervoor zorgt dat iedereen in ieder geval minstens drie keer per dag aan tafel met medebewoners zit. Omdat er onder de bewoners veel verschillende studierichtingen vertegenwoordigd zijn, krijg je aan tafel dan vaak discussies over de meest uiteenlopende onderwerpen. Een kleine selectie uit de onderwerpen die afgelopen week aan bod kwamen: Engelse literatuur uit de 19e eeuw, de aankomende verkiezingen in Canada, Honkbal, China vs. Taiwan, de Amerikaanse verkiezingen (en dan vooral Trump), Ebola in West Afrika, Zwarte Gaten, Ovidius en nog veel meer. Vanaf volgende week komt daar nog bij dat het avondeten voor iedereen tegelijk geserveerd wordt (in plaats van de buffet-stijl waarin het de afgelopen week was), en dat iedereen tijdens het avondeten een “college gown” aan moet hebben, een gewaad wat misschien nog wel het beste vergeleken kan worden met de gewaden die in de Harry Potter films gedragen worden tijdens het eten. Het is dan ook niet voor niks dat Massey College vaak vergeleken wordt met het Zweinstein uit de Harry Potter films (en hoewel de gewaden eigenlijk alleen voor bij het diner zijn, mogen ze ook gedragen worden als deze films gekeken worden).

Ik ben nu wel zo’n beetje door de dingen heen waar ik over kon vertellen, dus ik ga er weer een eind aan breien. Groetjes uit Toronto!