Kerstvakantie - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu Kerstvakantie - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie

Blijf op de hoogte en volg Frank

12 Januari 2013 | Canada, Edmonton

Hallo iedereen!

Laat ik beginnen met iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen. Inmiddels staat is de eerste week van het tweede semester alweer voorbij. Een nieuw semester met wederom vier vakken, en met de eindtentamens in april, waarna alleen nog (als het goed is) de thesis overblijft. Om precies te zijn, mijn vakken dit semester zijn Toegepaste Econometrie, Microeconomie 2 (Game Theory), Macroeconomie 2 (DSGE Modellen) en Health Economics. Het rooster ziet er ongeveer hetzelfde uit als vorig semester, met 2 colleges elke dag op maandag t/m donderdag en de vrijdag vrij. Verschil is wel dat er deze keer een week vakantie midden in het semester zit, in de week van 20 februari. Helaas staan er (uiteraard) een aantal toetsen direct erna gepland, dus of ik ook wat ga doen in die vakantie is nog maar de vraag. Ik ben inmiddels druk bezig met het plannen van allerlei uitstapjes, onder andere in februari dus, maar ook na de tentamens in april en helemaal op het einde in juni/juli.
Laat ik eerst teruggaan naar de kerstvakantie. Een kerstvakantie van bijna drie weken dus, zonder tentamens direct erna. Dat is wel iets anders dan wat ik gewend ben in Tilburg (ik kan me nog een tentamen op 3 of 4 januari herinneren vorig jaar). Genoeg tijd deze keer dus om allerlei leuke dingen te doen. In eerste instantie was het plan dan ook om met een aantal mensen eropuit te gaan. Helaas bleek ik de enige te zijn die mag autorijden hier in Canada, en aangezien de eerste bestemmingen die we in gedachten hadden op zo’n vier uur rijden lagen (door sneeuw en ijs), hebben we dit uiteindelijk afgeblazen. Het leek er lange tijd op dat ik dus in Edmonton zou blijven voor zowel kerst als oud en nieuw. Uiteindelijk besloot ik op het laatste moment samen met een studievriend naar Calgary te gaan, van 29 december t/m 2 januari, en dus oud en nieuw te vieren in Calgary.
Zeker geen verkeerde zet, zo bleek achteraf, aangezien de studentenflat hier behoorlijk leeggelopen was. Deels betekent dat een hoop mensen die afscheid namen, aangezien ze aan het einde van hun uitwisseling waren. De meeste mensen die er nog waren met de kerst zouden bovendien met oud en nieuw wel weg zijn. Eerst kwam natuurlijk de kerst nog. Ik werd uiteindelijk, samen met een vriend uit International House uitgenodigd bij weer een andere vriend (en tevens mijn buurman) in een plaatsje net buiten Edmonton voor Eerste Kerstdag. Na een enigszins chaotische weg daarnaartoe, hebben we uiteindelijk een heel leuke en gezellige dag daar gehad, en na daar te zijn blijven slapen werden we de dag erna afgezet bij West Edmonton Mall. Op Boxing Day dus, een dag dat vrijwel elke winkel hier een uitverkoop heeft. Aangezien we de bus gemist hadden, zijn we dus maar even binnen gaan kijken, en je kon inderdaad nauwelijks de vloer zien zo druk was het. Aangezien het waarschijnlijk ongeveer een uur zou duren voordat je de kassa bereikt had hebben we dus maar niks gekocht en zijn we naar huis gegaan (om uit te vinden dat de kroeg om de hoek ook “uitverkoop” had).
Enkele dagen daarna zijn we dus naar Calgary gegaan, in eerste instantie met de Greyhound bus maar aangezien die uitverkocht bleek te zijn hebben uiteindelijk een iets duurder alternatief genomen, de Red Arrow. In Calgary zelf heb ik uiteindelijk zo’n 2 dagen gehad om rond te kijken, deels met die vriend en deels met een flatgenoot die uit Calgary komt. Om het kort samen te vatten zijn we de eerste dag met name in Downtown gebleven, en zijn we na zonsondergang in de Calgary Tower gegaan. Op de tweede dag ben ik met die flatgenoot naar Kensington gegaan, een wat alternatievere winkelstraat, erg vergelijkbaar met de winkelstraat bij mij in de buurt in Edmonton (Whyte Avenue). Ook ben ik overigens nog naar Chinatown en naar de University of Calgary geweest, maar beiden stelden niet zo veel voor. Op de universiteit staat ook nog de Olympic Oval uit ’88, waar ook veel schaatswedstrijden worden gehouden (elk jaar, in januari geloof ik), maar die was helaas gesloten. Voor foto’s van Calgary verwijs ik wederom door naar facebook.
Eenmaal teruggekomen in Edmonton waren er nog maar een paar dagen over van de vakantie, net genoeg om nog een aantal filmmarathons te houden. Ook zijn de nieuwe bewoners in die dagen aangekomen, wederom een groep van overal over de wereld (o.a. Brazilië, Oostenrijk, China, Sri Lanka en Australië). Dat brengt me weer naar de afgelopen week, de eerste week van colleges. Het lijkt erop dat het een iets drukker semester gaat worden dan vorige keer, maar hopelijk blijft er nog genoeg tijd over om al die plaatsen te bezoeken waar ik vorig semester nog geen tijd voor heb gehad. De eerste kan in ieder geval al afgestreept worden: gisteren ben ik naar Snow Valley gegaan, een skigebied midden in Edmonton. Aldaar was het dan eindelijk tijd om voor de eerste keer te gaan snowboarden. Ondanks de temperatuur (zo rond de -20) en de ontelbare keren dat ik gevallen ben een leuke avond en een goede voorbereiding voor de “grote” ski-trip, eind januari naar Panorama (in British Columbia). Een goed begin dus van een hopelijk minstens even gedenkwaardig tweede semester in Canada!

Dixi.

  • 13 Januari 2013 - 10:31

    Toos Leijsten:

    Hè Frank, voor jou ook de beste wensen!
    Weer een lang verhaal met je belevenissen daar. Ik mis echter de strakke actiefoto's van het snowboarden en het vuurwerk bij de jaarwisseling. Of komen die nog?
    Ik volg je natuurlijk ook op FB, maar ook daar geen foto's, of heb ik iets gemist. Wel veel vrienden en vriendinnen heb je daar!
    Ik vroeg me nog af of jullie daar geen carnaval vieren, want de vakantieweek na 20 februari is natuurlijk mostert na de maaltijd: dan hebben we hier het carnaval er al opzitten!!
    We zijn trouwens dit jaar wel verplicht enkele dagen naar Egchel te gaan, daar is neef Mark (Leijsten) heerser geworden is van de Kemphazen!

    Frank, succes met je studie dit semester en tot een volgende keer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 15 April 2010
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 18001

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 19 Augustus 2020

PhD in Toronto

16 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Master in Canada

24 April 2010 - 07 Mei 2010

India 2010

Landen bezocht: