Eerste indrukken vanaf de UofA - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu Eerste indrukken vanaf de UofA - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken vanaf de UofA

Blijf op de hoogte en volg Frank

25 Augustus 2012 | Canada, Edmonton

Hey,

Inmiddels zit mijn eerste week in Canada er alweer op, en dat betekent ook dat ik mijn eerste vak alweer afgerond heb. Dit was een wiskunde vak, waarvan de stof volgens de omschrijving allemaal al bekend zou moeten zijn. Niet dus. De afgelopen week zijn er verschillende concepten voorbij gekomen waar ik eerlijk gezegd nog nooit van had gehoord (een greep uit die dingen: Jacobian Matrix, Kronecker Products en Implicit Function Theorem), naast natuurlijk ook wel een aantal dingen uit Applied Methods van vorig jaar (lees: Hamiltonians en Lagrangians). Het kan zijn dat ik vorig jaar niet goed heb opgelet tijdens Applied Methods, maar ik zou zeggen dat dit een goede verklaring is waarom ik vorig jaar regelmatig onbekende dingen tegen kwam in papers. Ondanks dat dit wiskundevak gedeeld gevolgd wordt door de PhD-studenten, is dit wel al een eerste hint naar het niveau op deze universiteit, wat toch wel iets hoger lijkt te zijn dan in Tilburg. Aan de ene kant wel fijn, dan leer ik tenminste nog iets bij, maar aan de andere kant maakt dat ik tegen sommige vakken (Micro 6 en 7, om een voorbeeld te noemen) wel een beetje opkijk omdat ik hier in Tilburg ook nog wel eens moeite mee had. Bovendien blijft het gezamenlijk vakken volgen met de PhD het hele jaar doorgaan: een aantal van de keuzevakken blijken namelijk PhD-vakken te zijn.

In ieder geval staan mijn vakken inmiddels wel al vast, wat betekent dat ik inmiddels weet dat ik het komende jaar elke vrijdag vrij heb, en bovendien in het tweede semester pas om 11 uur begin. Voor de geïnteresseerden, ik ga in het herfst-semester de vakken Macro 6 (verplicht), Micro 6 (verplicht), Econometric Methods (verplicht) en Environmental Economics volgen, en in het winter-semester de vakken Macro 7 (PhD-vak), Micro 7 (PhD-vak), Health Economics en Applied Econometrics (verplicht). Ik kreeg al de waarschuwing dat 2 PhD-vakken wellicht te zwaar gaat worden, dus afhankelijk van mijn ervaringen in het eerste semester vervang ik er wellicht eentje voor Development Economics.

Wat betreft mijn klas weet ik dus eigenlijk niet zo veel. In het wiskundecollege zaten zo’n 30 studenten, waarvan de helft een PhD ging volgen en de andere helft niet eens allemaal een economische master (waarvan er ook nog eens twee zijn). De groep waar ik uiteindelijk college mee ga hebben ga ik waarschijnlijk pas op 5 september zien, wanneer ik mijn eerste colleges heb. Dit zijn er namelijk als ik het goed begreep ongeveer 80 à 90 (inclusief de PhD-studenten, die er dus ook vaak bij zitten) Wat wel al opvalt is dat het een stuk individualistischer is dan in Tilburg (al zou dat ook aan het vak kunnen liggen). Als je zo tijdens een college de zaal inkijkt, is het net of je naar een tentamen zit te kijken. Dat betekent overigens niet dat ik geen contact heb met de andere studenten; met name de laatste dagen zijn er toch al een beetje groepjes gevormd. Naast de algemene splitsing (net als in Tilburg) tussen Chinese studenten en de rest, zijn er ook al wat kleinere kliekjes. Zelf trek ik met name veel op met 4 andere studenten, waarvan er één (een Canadese) de master doet, en drie (een Ethiopiër, een Maleisische en een Canadees) de PhD.

Genoeg over de universiteit, want er is natuurlijk wel meer te doen hier in de stad. Zo ben ik afgelopen zondag richting Fort Edmonton Park gegaan, een soort van openluchtmuseum, met straten in de stijl van Edmonton in 1846, 1885, 1905 en 1920. Blijkbaar had ik echter de route niet goed uitgepland, want ik kwam uiteindelijk heel ergens anders uit (20 blokken verder naar het zuiden, zo bleek toen ik ’s avonds op de kaart keek). Gelukkig was de 20 km lopen niet helemaal voor niks, want onderweg kwam ik door de River Valley, een groen gebied wat langs de rivier (North Saskatchewan River) loopt, en dus midden door de stad snijdt. De weinige foto’s die ik deze week genomen heb, zijn dan ook allemaal hiervan.

Verder vertelde ik de vorige keer al dat ik in de wijk “Old Strathcona” zit, waar veel Art Galleries te vinden zijn. Toen ik daar afgelopen zaterdag ging kijken, bleek dat er een festival bezig is, het zogenaamde “Edmonton Fringe Festival”. Dit festival draait met name om straatartiesten, maar er staan ook verschillende toneelstukken in de theaters rondom het festivalterrein. Zo ben ik gisteravond bijvoorbeeld naar “Elektra” geweest (waarschijnlijk wel bekend bij degenen die zich wel eens in de Griekse mythologie hebben verdiept), een van de weinige toneelstukken met een entree, maar dit was zeker het geld waard.

Nu ik enkele dagen voor move-in day zit, bedenk ik me dat ondanks dat er niet geweldig veel te zien is in deze stad (op de festivals na), ik eigenlijk de drie belangrijkste dingen nog niet gezien heb. Ten eerste is dat natuurlijk West Edmonton Mall, het grootste winkelcentrum van Noord-Amerika, maar ik ben ook nog niet Downtown geweest en ik moet natuurlijk nog altijd naar Fort Edmonton Park (zie boven). Één van deze drie kan ik morgen (zaterdag) nog doen, en ik denk dat dit een tweede poging voor Fort Edmonton Park gaat worden, waarna ik zondag mijn koffers weer kan gaan inpakken om maandag te verhuizen.

Vervolgens breekt maandag een drukke week aan, aangezien ik na het verhuizen ook een aantal dingen kan gaan regelen (zoals de zorgverzekering en de bank) die ik nog niet kon doen zonder een vast adres. Bovendien begint de “Transitions” periode komende woensdag, een driedaags evenement wat een beetje te vergelijken is met de Tilburgse “Welcome Week”. Genoeg te doen dus komende week!

Dixi!

  • 25 Augustus 2012 - 13:01

    Pap En Mam:

    Ha Frankie,
    Je begint al een beetje in geheimtaal te praten.
    Wij nemen aan dat dit een teken is dat je je thuis begint te voelen in de nieuwe omgeving?
    Veel succes met verhuizen!!
    heelveel groetjes XXX en tot op skype!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 15 April 2010
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 18011

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 19 Augustus 2020

PhD in Toronto

16 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Master in Canada

24 April 2010 - 07 Mei 2010

India 2010

Landen bezocht: