De eerste week in Toronto - Reisverslag uit Toronto, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu De eerste week in Toronto - Reisverslag uit Toronto, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu

De eerste week in Toronto

Blijf op de hoogte en volg Frank

26 Augustus 2015 | Canada, Toronto

Hallo allemaal!

Op veler verzoek heb ik besloten om toch weer deze website te gaan bijhouden. Ik moet er alvast bij zeggen dat dat waarschijnlijk wel wat minder actief gaat worden dan de vorige keer, simpelweg omdat ik het drukker ga hebben met school en het me nou niet echt interessant lijkt om elke keer een verhaal online te zetten wat alleen maar over school gaat.

Het is al een week geleden dat ik in Toronto ben aangekomen, na een rustige vlucht (met genoeg ruimte deze keer) en een redelijk soepele tocht langs al die douane-kantoortjes waar ik langs moest voor o.a. mijn visum. Dit laatste duurde overigens wel zó lang dat toen ik eindelijk bij de bagage was aangekomen deze al van de band afgeladen bleek te zijn omdat mijn koffers al ruim een half uur rondjes aan het draaien waren op de bagageband. Niemand die mij wist te vertellen waar de koffers van mijn vlucht gebleven waren (of op welke band ze gelegen hadden, want dit stond inmiddels ook niet meer op de schermen), maar bij toeval kwam ik één van de koffers tegen (en de andere lag nog vrolijk rondjes te draaien op de band tussen de bagage van een of andere vlucht uit de VS). Op het vliegveld stonden een aantal vrijwilligers van de universiteit om me op weg te helpen richting de stad. Erg fijn, aangezien de bus twee verdiepingen lager bleek te vertrekken en ik hier zelf waarschijnlijk niet achter gekomen was. Enfin, een bus- en metroritje verder stond ik op de University of Toronto. Inmiddels zijn mijn colleges ook al een aantal dagen bezig (sinds afgelopen maandag). Gelijk knallen, met 6 uur colleges wiskunde en statistiek per dag! Doordeweeks blijft er dus niet geweldig veel tijd over om rond te kijken in de stad, al kan ik mijn weg inmiddels wel redelijk vinden op en rond de universiteitscampus.

Ik woon momenteel op de campus, in een accomodatie genaamd “Massey College” (zie www.masseycollege.ca). Hier wonen tijdens het academisch jaar uitsluitend studenten van de University of Toronto die bezig zijn aan hun Master- of PhD-opleiding (en er wonen ook een aantal docenten) . Omdat er veel georganiseerd wordt, de accomodatie zo’n beetje midden op de campus ligt, en over het algemeen gewoon een goede reputatie heeft, was de aanmelding hier wat strenger dan je zou verwachten. Ik moest bijvoorbeeld cijferlijsten en een motivatiebrief insturen, en ik moest twee anderen (waarvan minstens één op de universiteit werkt) vragen om een brief hierheen te sturen om mij aan te bevelen. Vervolgens worden studenten uitgekozen per vakgebied (zodat er niet bijvoorbeeld 15 economie studenten wonen). Dat is blijkbaar goed uitgevallen voor mij, want ik ben dus geselecteerd om hier te komen wonen. Overigens is er van al die activiteit op dit moment nog niet geweldig veel te merken, aangezien het Massey jaar pas begint op 5 september, en de accomodatie nu gewoon werkt als een bed&breakfast. Ik zit ook nog niet in de kamer waar ik de rest van het jaar (t/m april) zit, dus foto’s (en misschien meer verhalen) hierover komen de volgende keer pas.

Aangezien het, op vorige week donderdag na, prima weer is geweest, heb ik dus ook nog wat rond kunnen wandelen door de stad. De universiteitscampus bevindt zich net ten noorden van het centrum, en is zo mogelijk nóg groter dan die in Edmonton. Mijn accomodatie zit redelijk aan de bovenkant van de campus, en om naar het onderste puntje te lopen, heb ik 15-20 minuten nodig. Nog 20 minuten verder zit je bij het centraal station (union station), waar ook de ijshockey/basketbal-arena (Air Canada Centre), honkbal-arena (Rogers Centre) en de bekende CN-toren vlakbij zijn. Daar zit je ook aan de oever van het meer, en kun je met bootjes naar de Toronto islands (maar dat heb ik nog niet gedaan).

In totaal heb ik nu twee dagen de tijd gehad om rond te wandelen door de stad, aangezien ik donderdag druk bezig was met allerlei universiteitszaken (registratie enzo) en bijvoorbeeld een nieuw mobiel nummer te regelen, en vrijdag de oriëntatiedag was op de universiteit (ondanks die dag, en het begin van de colleges, heb ik overigens nog steeds maar ongeveer de helft van mijn klas ontmoet). Zaterdag ben ik redelijk in de buurt van de campus gebleven. Je hebt hier een aantal straten in de buurt zitten (Bloor street, Yonge Street en Bay Street bijvoorbeeld) waar veel winkels zitten. Helaas zit daar geen goedkope supermarkt tussen; de enige die in de buurt zit schijnt erg duur te zijn vergeleken met anderen. Zondag ben ik wat verder doorgelopen naar in eerste instantie de Hockey Hall of Fame, een waar paradijs voor de ijshockeyliefhebber. Daar heb ik vijf uur doorgebracht, en vervolgens heb ik zo’n beetje de rest van de dag in de buurt van het water doorgebracht. Van die dag zijn overigens ook de meeste foto’s die bij dit verslag (en/of op facebook) staan. Over het algemeen komt de stad minder Amerikaans (en meer zoals Edmonton) over dan ik eigenlijk verwacht had (en dat is goed). Je ziet nu wel al veel etenskraampjes op straat staan op de universiteitscampus en daar in de buurt, en dat schijnt nog veel meer te worden als de rest van de studenten hun college’s beginnen (op 14 september). Verder heb je bijvoorbeeld, net als in Edmonton, op zowat elke hoek een koffiezaak zitten (vaak Starbucks, Second Cup, of Tim Horton’s).

Dit verhaal lijkt me nu wel weer lang genoeg, en aangezien ik ook niet zo heel veel meer te vertellen heb op dit moment, zal ik maar eens stoppen met typen. Volgende keer weer nieuwe verhalen uit het (op dit moment nog) warme Toronto!

  • 26 Augustus 2015 - 22:32

    Ron En Els Tielen:

    Frank, wat een leuk verhaal! Jij kunt écht geweldig goed en leuk een verhaal schrijven!
    Fijn dat je alweer wat gewend bent in je nieuwe omgeving.
    We zullen je verhalen met veel interesse blijven volgen.
    Heel veel succes met je studie.

    Groetjes,
    Ron en Els

  • 27 Augustus 2015 - 19:19

    Pap En Mam:

    Ziet er leuk uit !!!
    Wij gaan al vast plannen maken om te komen kijken...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 15 April 2010
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 17973

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 19 Augustus 2020

PhD in Toronto

16 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Master in Canada

24 April 2010 - 07 Mei 2010

India 2010

Landen bezocht: