De zomer kan beginnen! - Reisverslag uit Toronto, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu De zomer kan beginnen! - Reisverslag uit Toronto, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu

De zomer kan beginnen!

Blijf op de hoogte en volg Frank

19 Juni 2016 | Canada, Toronto

Hallo allemaal!

Oeps, het is al een hele tijd geleden dat ik voor de laatste keer een verhaal online heb gezet! Inmiddels zit het eerste jaar van mijn studie er zo goed als op. Afgelopen woensdag was het laatste tentamen in de serie comprehensive exams (de toetsen aan het eind van het jaar die je moet halen om te mogen blijven), dus nu is het vooral wachten op de uitslagen. Hoewel ik het vaak te druk heb gehad met studeren het afgelopen jaar, en dus niet veel tijd heb gehad om veel andere dingen te doen, is het natuurlijk niet zo dat ik helemaal niks anders gedaan heb. Van dit verhaal maak ik dus een kort (maar niet té kort) overzicht gemaakt van alle hoogtepunten sinds mijn laatste verhaal in Oktober.

Zoals misschien al te verwachten was, waren de meeste van deze activiteiten van het afgelopen jaar georganiseerd in mijn accommodatie, Massey College. De eerste die ik eruit wilde lichten was waarschijnlijk ook wel de meest typisch Canadese activiteit van het jaar. Als activiteit van de sportcommissie hebben namelijk met een aantal mensen lessen gehad in curling! De curling-verenigingen zijn in de binnenstad van Toronto niet echt makkelijk te vinden, en dus moesten we naar de rand van de stad, naar een golfvereniging. Daar wordt de opslagplaats in de winter omgetoverd tot curlingbanen. Hoewel het vooral heel leuk (en grappig) was om te doen, moet ik er toch ook wel bijzeggen dat het zwaarder was dan ik verwacht had, wat ik vooral de dag erna wel merkte. Het betekent overigens niet dat ik nu curling ben gaan kijken op de televisie, ik hou het voorlopig toch bij ijshockey en honkbal (en deze zomer nog wat voetbal erbij).

Een andere activiteit in November was het zogenaamde Coffee House. Het idee hiervan was dat iedere bewoner zijn of haar talenten kon laten zien. In de praktijk komt dit neer op een avond vol met zang, muziek, en poëzie, zowel van bewoners individueel als van groepen. Zo is er bijvoorbeeld een Massey koor wat optrad, en een groep banjo-spelers. Allemaal erg bijzonder, en afgewisseld met de wat apartere “talenten” (het eten van appels bijvoorbeeld) een garantie voor een erg leuke avond. Het is dan ook niet voor niks dat een dergelijke avond in Februari nog eens georganiseerd is (onder de naam Tea Hut).

Op deze twee activiteiten, en de normale kleinere activiteiten na (zoals de High Tables, die ik de vorige keer al noemde), is er eigenlijk niet zo veel te vertellen tot aan de kerst. Na een kleine 3 weken in Maasbree rond de jaarwisseling, begon het nieuwe jaar in Toronto gelijk met misschien wel de drukste periode van het jaar. In het begin van het jaar had ik me ingeschreven voor een aantal commissies, en op de een of andere manier was ik aangewezen als een van de co-chairs (voorzitters zeg maar) van één van die commissies. Die commissie had de organisatie in handen van een van de grootste activiteiten van het jaar, het Winter Bal, wat plaatsvond in het eerste weekend van Februari. Het idee is eigenlijk vooral dat het een extra fancy feest is, normaal gesproken met een thema. De hele avond wordt dan aangekleed met onder andere versierde ruimtes, diner, muziek en dans volgens dat thema, wat voor ons desprookjes gerelateerd aan de vier elementen waren. Het kwam erop neer dat de vier ruimtes versieringen hadden geinspireerd door de vier elementen. De huiskamer was bijvoorbeeld omgetoverd tot een kasteel met veel vuur en een draak boven de haard, de bibliotheek was een onderwaterwereld, de eetzaal bevond zich in de wolken, en de foyer was veranderd in een bos, compleet met bonenstaak naar boven (naar de eetzaal). In de aanloop naar het evenement werden er ook lessen georganiseerd in de dans die bij het thema hoorde (wals in ons geval). Al met al een hoop organisatiewerk, maar gelukkig hadden we een geweldige commissie dus uiteindelijk was het een erg geslaagde avond!

Nauwelijks een week later kwamen Sander en Joost op bezoek, een mooie gelegenheid ook voor mijzelf om eens rond te gaan kijken in de stad waar ik op dat moment al ruim een half jaar woonde zonder echt veel rondgekeken te hebben. Uiteraard was er ook tijd voor de standaard toeristenplekken hier, zoals bijvoorbeeld de CN tower. Veel tijd om na te genieten was er helaas niet, want weer een week later stonden de tentamens alweer op het programma.
Deze derde ronde tentamens eind Februari/begin Maart betekende ook dat het einde van het Massey jaar er aankwam, en dat betekent dat het tijd was voor de verkiezingen voor de commissies van volgend jaar! Hiervoor was ik gevraagd door een aantal medebewoners (waarmee ik onder andere voor het winter bal al had samengewerkt) om een van de drukste commissies te gaan doen, de LMF. Deze commissie is in principe de algemene activiteitencommissie, met als grootste activiteiten de introductieweek in september en de week rond Halloween in oktober, en daarnaast nog vele kleinere activiteiten (zoals filmavonden, thanksgiving en bijvoorbeeld ook het Coffee House wat ik hierboven al noemde). Aangezien we de enige groep waren die hiervoor verkiesbaar was, was de verkiezing eigenlijk een formaliteit. Wederom een druk jaar voor de boeg dus!

De rest van het academisch jaar stond vooral in het teken van de comprehensive exams die afgelopen woensdag eindigden. Dit zijn twee tentamens van ieder vier uur waarin iedere eerstejaars PhD-student (in Economie) getest word op alles wat de afgelopen jaren behandeld is. Hoewel we geen cijfer voor deze toets krijgen, is dit toch het belangrijkste moment van het eerste jaar, aangezien je de opleiding moet stoppen als je ze niet haalt (er is overigens een hertentamen in augustus, maar die heb ik natuurlijk liever niet nodig).
Voordat ik ben begonnen met het studeren voor deze tentamens ben ik nog een aantal dagen in Edmonton op bezoek geweest, waar ik een aantal jaar geleden gestudeerd heb. Dit was vooral bedoeld om een aantal dagen rustig aan te doen tussen het afsluiten van de “normale” tentamens in April en het studeren voor de tentamens in Juni in. Het was ook vooral leuk om weer af te spreken met vrienden die daar nog altijd wonen/studeren! Tijdens mijn dagen in Edmonton was het vooral erg warm, en werd het nieuws overheerst door de bosbranden een aantal honderd kilometer verderop in Fort McMurray (ik heb begrepen dat dat ook in Nederland in het nieuws is geweest).

Na terugkomst in Toronto was het dan toch echt tijd om te gaan studeren voor de tentamens in Juni, en dus begon een periode van ruim een maand studeren. Uiteraard heb ik wel nog een aantal dagen vrij kunnen nemen, onder andere om met een aantal mensen hier het songfestival te kijken (wat vooral garantie was voor veel hilariteit over de liedjes, shows en punten die door bepaalde landen gegeven werden), en om voor een tweede keer naar het Toronto Symphony Orchestra te gaan (die in een speciale uitvoering speelden, met o.a. 15 extra hoorns in het orkest. Erg gaaf!). En daarmee kom ik weer terug bij het heden. Genoeg hoogtepunten dus afgelopen jaar, en het vooruitzicht naar wederom een druk jaar volgend jaar!

Groetjes uit Toronto.

  • 20 Juni 2016 - 15:53

    Ron En Els Tielen:

    Fijn om te lezen dat alles goed gaat met jou in het verre Canada.
    Er is bezoek uit Maasbree onderweg naar jou.
    Veel plezier samen!

    Groetjes,
    Ron en Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 15 April 2010
Verslag gelezen: 1427
Totaal aantal bezoekers 17955

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 19 Augustus 2020

PhD in Toronto

16 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Master in Canada

24 April 2010 - 07 Mei 2010

India 2010

Landen bezocht: