De eerste échte week - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu De eerste échte week - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Frank Leenders - WaarBenJij.nu

De eerste échte week

Blijf op de hoogte en volg Frank

09 September 2012 | Canada, Edmonton

Hallo allemaal,

Weer is er een week voorbijgevlogen. Inmiddels zijn mijn college’s dan toch eindelijk begonnen, ben ik ook voor de eerste keer verdwaald hier op de campus, is de studentenflat al redelijk volgelopen en zijn er weer verschillende activiteiten geweest. Laat ik maar beginnen waar ik de vorige keer gebleven ben:

Vorige week zaterdag (1 september dus) was de officiële dag dat mensen in hun kamer konden hier in het International House. Tijdens die dag was echter ook de sport- en spellendag van de oriëntatieweek, en daar ben ik dus heengegaan. Tijdens deze dag werden verschillende spellen gedaan, waaronder trefbal. Leuk feitje daarbij is dat de University of Alberta blijkbaar het wereldrecord in handen heeft van grootste spel trefbal ooit (afgelopen februari, met bijna 5000 deelnemers). ’s Avonds was het vervolgens tijd voor de zogenaamde “East Campus Block Party”, een welkomstfeest voor iedereen die ingetrokken was in een kamer of huis in het oosten van de universiteitscampus (waaronder dus de flat waarin ik woon, het International House). Behalve (wederom) veel gratis eten was dit eigenlijk niet zo heel bijzonder, en waren de meeste mensen dan ook al vroeg weg, ruim voor het einde van het feest om 20.00u

Op zondag was er een kennismaking voor elke verdieping in de flat, en tevens een eerste “vergadering”. Hierna ben ik met iemand die ik nog van de oriëntatie ken en die ook in dezelfde flat (maar op een andere verdieping) woont naar een feestje gegaan in het winkelcentrum van de universiteit (de HUB Mall, een enorm lang gebouw wat blijkbaar ooit bedoeld was als een soort van wolkenkrabber op z’n kant). Dit feest werd echter al snel gestopt aangezien er te veel mensen waren, en dus zijn we in een kroeg verder gegaan. Hier werd na afloop al duidelijk dat de drankprijzen zo ongeveer 3 tot 4 keer zo hoog zijn als in Nederland, aangezien een glas bier 7 dollar kostte, en tequila zo ongeveer hetzelfde. Overigens geldt dat ook voor de drankwinkels (alcohol mag niet verkocht worden in de supermarkt), waar je zo ongeveer de Nederlandse kroegprijs betaalt, dus 10 tot 15 dollar voor een sixpack.

Na nog twee dagen oriëntatie van het International House op maandag en dinsdag, begonnen vervolgens woensdag de colleges. Een rare dag om te beginnen, maar dit was in verband met Labour Day op maandag. Tijdens een van de colleges bleek dat voor een van de vakken nog maar 2 studenten (waaronder ikzelf) stonden ingeschreven, en dat dus dat vak wellicht geschrapt gaat worden. Vandaar dus dat ik op zoek ben gegaan naar een nieuw vak, waarbij ik uitkwam bij een vak over “Competition Policy”. Toen ik gisteren echter weer keek naar de vakkenregistratie, stond die voor dat eerste vak alweer op 6. Dat wordt volgende week een keuze tussen die twee maken dus. Overigens heb ik tussen de colleges door inmiddels ook een bijbaantje vast weten te leggen, als onderzoeksassistent aan de economische faculteit (op de universiteit dus). Dit komt in principe neer op het helpen van onderzoekers (bijvoorbeeld met data en literatuur), en is voor 12 uur in de week. Aangezien het op mijn eigen faculteit is, betekent dat ook dat het nooit samenvalt met colleges, en stil zal liggen tijdens de tentamens en vakantie. Ideaal dus zou ik zeggen.

Na een spellenavond op donderdagavond, stond vrijdag in het teken van voetbal en football. Ten eerste hebben we met een paar mensen de voetbalwedstrijd tussen Nederland en Turkije gekeken, hoewel we de eerste goal daar gemist hebben doordat de stream vastliep. Vervolgens was er ’s avonds een Canadian footballwedstrijd, en niet zomaar een. Het was namelijk de derby van Alberta, tussen de Edmonton Eskimos en de Calgary Stampeders. Ondanks dat de wedstrijd niet echt geweldig was (en eindigde in een 18-16 verlies), was het wel zeker de moeite waard om er een keer in het stadion bij te zijn.

Op vrijdagavond was er een feest bij een dispuut in de buurt met een hoop gratis drank (gesponsord door Red Bull), maar deze heb ik overgeslagen. Zaterdag was namelijk een uitstapje (Adventure Retreat) van het International House, naar een meer in de buurt van Edmonton, Lac Ste. Anne. Hoewel het de bedoeling was dat het een avontuurlijk uitstapje was, viel dit ’s ochtends nogal tegen. Om een voorbeeld te geven, een groep werd de opdracht gegeven om een pen te zoeken, die een begeleider ergens in het bos had verstopt. Toen vervolgens de lunch ook nog eens niet genoeg was, werd er besloten om het programma om te gooien. Dit bleek uiteindelijk succesvol, en in de middag stond er onder andere wandklimmen, boogschieten en een groepsspel (te vergelijken met Capture the Flag) op het programma, om uiteindelijk af te sluiten met een kanotocht bij zonsondergang en een kampvuur.

Al met al wederom een volle week dus. Vanaf volgende week is het echter wel volle bak colleges, en dus verwacht ik dan ook dat het wellicht allemaal wat minder actief wordt. Maar toch, zo gauw ik weer voldoende proviand heb, komt het volgende verslag weer!

Dixi.

• 10 September 2012 - 20:52

Els Tielen:

Die aaneenschakeling van feestjes en uitstapjes kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan....
    Nu moet er ook nog gestudeerd gaan worden.
    Succes!

Groetjes,
    Ron en Els

• 10 September 2012 - 22:43

Pap En Mam:

tja, klinkt allemaal nogal ontspannen
    Ik ben benieuwd of dit zo blijft.
    Veel plezier, en succes er mee!!

• 13 September 2012 - 12:18

Truus Gorissen:

nou, zo te lezen heb je alles goed onder controle !
    feesten-werken-en studeren,mensen leren kennen,je dag zal soms tekort zijn.
    geniet ervan, het ga je goed!!
    groetjes ,uit meijel

• 16 September 2012 - 22:26

Peter En Petra Gorissen:

Hoi Frank,

Je eerste weken zijn goed en ontspannen verlopen zo te lezen.
    Leuk om allemaal nieuwe mensen te ontmoeten ! Succes met de colleges en
    we lezen wel weer als er weer nieuws aan de horizon is !

Groetjes Peter en Petra